Data Videos. Najlepsze teledyski z przesłaniem (cz. I)

Muzyka mówi językiem emocji, to nie ulega wątpliwości. Ja wielkim zamiłowaniem darzę również teledyski, dzięki którym mogę poznać lepiej historię, jaką opowiada dany utwór. Dziś postanowiłam przyjrzeć się najlepszym klipom z przekazem – pokazują one, że artyści są wrażliwi na problemy homofobii, przemocy, totalitaryzmu czy konfliktów politycznych. Oto 10 najciekawszych utworów i teledysków z przesłaniem.

#1. Green Day, Working Class Hero

W 2007 roku z inicjatywy Yoko Ono została wydana płyta Instant Karma: The Amnesty International Campaign to Save Darfur, kompilacja utworów Johna Lennona w wykonaniu różnych artystów. Album ten pojawił się w związku z konfliktem w Darfurze; miał on wykorzystać siłę muzyki Lennona do zainspirowania nowego pokolenia oraz do walki o prawa człowieka. W projekcie wzięli udział m.in. Snow Patrol, The Black Eyed Peas, Avril Lavigne, U2 czy R.E.M. Największe wrażenie zrobił na mnie utwór Working Class Hero w wykonaniu Green Day – Billie Joe Armstrong zaskoczył mnie wokalnie, bo rzadko można usłyszeć go w spokojniejszej tonacji. Dobry jakościowo cover, który wgniata w fotel, a przekaz jak najbardziej aktualny.

#2. Snoop Lion feat. Drake & Cori B., No Guns Allowed

Wiele mówiący tytuł i bardzo wymowny teledysk, czyli Snoop Lion, Drake i Cori B przeciwko przemocy i powszechnemu dostępowi do broni. Niezliczone masakry w amerykańskich szkołach, zbrodnie domowe czy zabójstwa tylko potwierdzają, że jej użycie wcale nie rozwiązuje problemów. W teledysku do No Guns Allowed pojawiają się również elementy autentycznych nagrań z posterunków czy materiałów operacyjnych policji – połączone z obrazami dzieci z bronią w dłoni naprawdę robi wrażenie.

#3. Faithless, I Want More (Part 2)

Wiele jest klipów, które nawiązują do totalitaryzmu, ale Faithless zdecydowanie zrobili to najbardziej artystycznie. Pamiętam, że gdy po raz pierwszy zobaczyłam ten teledysk, od razu przykuł on moją uwagę. W subtelny, ale niezwykle dający do myślenia sposób pokazuje oblicze Korei Północnej i niewątpliwie skłania do refleksji nad ustrojem państwowym, władzą na świecie i ich wpływem na życie przeciętnego mieszkańca. Niestety ze względu na prawa autorskie nie obejrzymy w Internecie I Want More (Part 2) wraz z muzyką, ale poniżej znajdziecie zarówno klip, jak i sam utwór.

#4. Hozier, Take Me To Church

Wiele czasu minęło, bym przekonała się do Take Me To Church: uważałam tę piosenkę za ciężką kompozycyjnie i wokalnie, ale później odkryłam ją „dla siebie”. Kontrowersje wokół teledysku zapewniły jej rozgłos, ale ten klip uważam za naprawdę dobry. Sensualny, świetnie nakręcony, ale i odwołujący się do prześladowania homoseksualistów przez rosyjski rząd. Ma coś w sobie i hipnotyzuje. Piosenka jest o uznawaniu samego siebie oraz odzyskiwaniu swojego człowieczeństwa poprzez akt miłości – tak mówi sam Hozier, a ja nie mogę się z nim nie zgodzić.

#5. Chase & Status feat. Delilah, Time

Kawałek, który podrzucił mi dawny znajomy i który pokochałam od pierwszej chwili. Później obejrzałam teledysk i poruszyło mną jeszcze bardziej – całą sytuację obserwujemy oczyma nastoletniej córki i ten obraz naprawdę skłania do refleksji. Każda przemoc jest zła, ale gdy mężczyzna podnosi rękę na kobietę… to podwójnie nie mam litości.

CZĘŚĆ DRUGA >>

Skomentuj

