MLA recenzuje: JACK Ü

Głośnym echem odbił się zagadkowy projekt największych przyjaciół w branży EDM. Skrillex i Diplo połączyli siły i pod nazwą Jack Ü postanowili nagrać płytę, na której gościnnie występują m.in. 2 Chainz, Kiesza czy AlunaGeorge. Z początku zabawną identyfikację wizualną i wszechobecne „Ü” uznałam za jeden z żarcików muzyków, ale z ciekawości postanowiłam jednak sięgnąć po ten album. Osobno nie raz pokazali, na co ich stać, ale czy w studiu będą umieli się dogadać? Czy album Jack Ü zasługuje na uwagę?

(recenzja ukazała się na All About Music w kwietniu 2015)

Sam projekt pod nazwą Jack Ü narodził się już w 2013 roku, kiedy to obaj muzycy wystąpili na jednej scenie podczas Mad Decent Block Party w San Diego. Szczerze mówiąc nie wiedziałam, czego spodziewać się po tej płycie, a do jej posłuchania zachęciła mnie… promocja w social media. Zarówno Skrillex, jak i Diplo tweetowali o swojej współpracy i zaciekawiło mnie, jak połączyli mroczny brostep i dancehall’owo-elektroniczne beaty. Technicznie się im udało, ale ten materiał raczej nie zachwyca.

Nie powiem, żeby Jack Ü mnie czymś specjalnie zaskoczył – tak jak przypuszczałam, podział na dźwięki Skrillexa i brzmienie Diplo jest bardzo widocznie zarysowany. Podczas słuchania w trakcie kilku sekund można wskazać, do kogo „należy” dany kawałek: styl każdego z muzyków jest tak rozpoznawalny, że to żadna sztuka. Obawiałam się, że pod szyldem Jack Ü zostanie wydana płyta spod znaku „przydajsiów” – czyli utworów, które zostały gdzieś kiedyś nagrane, ale nie pasowały do reszty albumu, więc zostawiono je na czarną godzinę. I muszę przyznać, że chyba mam rację. 😉

Dziesięć utworów umieszczonych na płycie Skrillex and Diplo present Jack Ü nie powala na kolana, a i słucha się jej nieco dziwnie. Momentami brzmi tak, jakby była niedopracowana (szczególne zastrzeżenia mam do partii wokalnych w kawałkach Beats Knockin‚ i Febreze) i niespójna. Jeśli ideą projektu była różnorodność, to pod względem zaproszonych do współpracy artystów z pewnością się udało – album urozmaicają np. fenomenalne Kiesza i Missy Elliott, AlunaGeorge, Snails czy… Justin Bieber. Muzycznie jednak trochę się rozczarowałam, bo momentami Jack Ü brzmi jak beka z elektroniki. Owszem, płyta ma swoje dobre momenty, lecz jest ich niewiele.

Szybki, rytmiczny początek w postaci utworu Beats Knockin’ niestety gdzieś rozbija się po drodze – wokal brzmi tak, jakby zabrakło czasu na dopracowanie go. Lepsze wrażenie robi kawałek Take Ü There ze świetną Kieszą, jednak w pierwszej chwili nie mogłam oprzeć się wrażeniu, że dziwaczne sample go psują. Ni stąd, ni zowąd pojawia się ponadto dancehall’owa trąbka znana z kawałków Major Lazer (tylko raz – dlaczego?), ale na obronę tego utworu polecam wersję z Missy Elliott: remix brzmi znacznie lepiej! Z kolei rap 2 Chainz’a w Febreze brzmi „płasko”, bez ładu i składu i uważam, że to najsłabsza pozycja na płycie. Where Are Ü Now z Justinem Bieberem od razu skojarzył mi się z kawałkiem Fire Away z płyty Recess – choć sam Justin mnie nie zachwyca, to utwór brzmi ciekawie. Numer jeden to zaś piosenka Jungle Bae, najbardziej w stylu Major Lazer, ale też najbardziej spójna – śmiało można się przy nim pobujać na imprezie, bo nóżka sama chodzi.

Powiem szczerze, że od tak dobrych producentów jakimi są Skrillex i Diplo oczekiwałam dobrego, interesującego materiału. Być może diwy elektronicznej sceny postanowiły nagrać razem album i zobaczyć, jak ich żarcik zostanie przyjęty. Komercyjnie jest nieźle, bo bilety na koncerty rozchodzą się błyskawicznie – szkoda tylko, że Jack Ü nie zaskakuje niczym szczególnym. Może umlaut przyśnił się któregoś dnia Skrillexowi i Diplo, a potem postanowili razem stanąć za dj-ką.

Skomentuj

