Data Videos. Teledyski inspirowane sztuką (cz. I)

Dzieje sztuki zaczynają się od ekspresji, powiedział kiedyś Herbert Read, angielski poeta i krytyk artystyczny. Oglądając teledyski wielu gwiazd popkultury doszukałam się licznych inspiracji sztuką – zainteresowało mnie to, jak muzycy czerpią np. z malarstwa, filmu, literatury czy rzeźby i któregoś wieczora postanowiłam poszukać takich klipów. Okazuje się, że jest ich całe mnóstwo, a temat na tyle ciekawy, że przygotowałam małe zestawienie najciekawszych teledysków nawiązujących do sztuki. Dziś na Music Like Air m.in. Madonna, Nightwish, Gwen Stefani czy Guns N’ Roses!

#1. Red Hot Chili Peppers, Can’t Stop (2003 r., reż. Mark Romanek)

Papryczki przyzwyczaiły wszystkich do swoich niezwykle oryginalnych teledysków – wszyscy kojarzymy motyw gry komputerowej z Californication, szalonego taksówkarza z By The Way czy przebieranki z Dani California. Na pierwszy rzut oka klip do utworu Can’t Stop to zbiór wygłupów muzyków i śmiesznych, pozbawionych sensu obrazków. Abstrakcyjny teledysk inspirowany jest dziełami austriackiego artysty Erwina Wurma – dziwaczne pozy, spacerowanie z pustymi butelkami czy Kiedis-o-namiot to tzw. Jednominutowe rzeźby. Galerię możecie obejrzeć np. TUTAJ.

#2. Nightwish, Amaranth (2007 r., reż. Antti Jokinen)

Piękny ukłon zespołu Nightwish w stronę fińskiej sztuki. Gdy po raz pierwszy obejrzałam teledysk do Amaranth, od razu spodobała mi się opowiedziana w nim historia – zaintrygował mnie pomysł na klip, a chłopcy niosący anioła na noszach zapadają w pamięć. Nieco poszukałam, trochę poczytałam i dowiedziałam się, że inspiracją dla Amaranth był obraz Ranny Anioł, pochodzące z 1903 roku dzieło fińskiego malarza Hugona Simberga. Co ciekawe, obraz ten został wybrany Narodowym Fińskim Dziełem Sztuki 2006 i możecie obejrzeć go TUTAJ.

#3. Siddharta, My Dice (2004 r., reż. ?)

Mam ogromny sentyment do tej piosenki oraz teledysku – właśnie dzięki klipowi do My Dice poznałam słoweńską Siddhartę. Wokalista zespołu, Tomi Meglič, jest rozbitą rzeźbą, a z drobnych kawałeczków próbuje złożyć go ukochana: podczas tej nietypowej „rozmowy” można poznać historię ich miłości, ujętą niezwykle subtelnie, ale i nieco mrocznie. Zaintrygowały mnie również pojawiające się w teledysku ćmy, które np. w mitologii słowiańskiej czy greckiej są symbolem zbłąkanych dusz. W krajach bliskich Słowenii (np. w Serbii czy Chorwacji) wierzy się, iż ćmy są „strażniczkami mądrości” i łączniczkami świata żywych i umarłych.

#4. Madonna, Take A Bow (1994 r., reż. Michael Haussman)

Przepięknie zrealizowany teledysk, w którym główną rolę odgrywa corrida – walka z bykami to niemalże rytuał, posiadający swoją artystyczną oprawę. Według Juana Carlosa I, byłego króla Hiszpanii, corrida jest sztuką wyjątkową: przygotowanie, muzyka i kostiumy tworzą cały ceremoniał. Choć nie należę do jej zwolenników (atawizm zodiakalnego Byka?), klip do Take A Bow uważam za bardzo dobrze nakręcony, a przede wszystkim piękny i artystyczny. Przy okazji motywu corridy w teledyskach warto też wspomnieć o Mon Coeur Resiste Encore Kate Ryan (KLIK) – mniej znany, pokazujący zupełnie inne emocje, ale również piękny.

#5. Gwen Stefani, What You Waiting For? (2004 r., reż. Francis Lawrence)

Kulturowe odwołania do Alicji w Krainie Czarów są niezliczone; powieść ta inspiruje wielu różnych artystów począwszy od projektantów mody czy interior designu. Po motyw z książki Lewisa Carrolla sięgnęła również Gwen Stefani: czasy jej pierwszej solowej płyty Love Angel Music Baby to niezwykle kolorowy i szalony etap w karierze. Bardzo lubię teledysk do What You Waiting For? ze względu na bogatą scenografię i świetne, inspirowane Krainą Czarów stroje – w klipie pojawiają się m.in. kreacje Johna Galliano czy gorsety Agent Provocateur.

CZĘŚĆ DRUGA >>

Skomentuj

