Top 13: muzyka z reklam (cz. I)

Mówi się, że reklama manipuluje odbiorcami i sprzedaje marzenia o idealnym życiu. Marki prześcigują się w wymyślaniu coraz to nowszych spotów i wykorzystują najróżniejsze strategie. Choć mówi się o zjawisku ad blindness, jednym z ciekawszych pomysłów jest wykorzystanie w reklamie chwytliwej melodii – popularna piosenka w nowej aranżacji nieraz zaowocowała ogromną popularnością danej kampanii. Oto przegląd moich ulubionych utworów z reklam!

O języku reklam powstały niezliczone ilości publikacji, lecz muzyką w niej obecnej chyba jeszcze nikt się nie zajmował – nie żeby był to jakiś wielce naukowy temat, ale myślę, że dość ciekawy. Nie raz i nie dwa jakaś piosenka stała się megahitem właśnie dzięki reklamie – wystarczy przypomnieć utwór Lenki The Show, Lift Me Up Moby‚ego czy Enigma (Give A Bit Of Mmm To Me) Amandy Lear. Prężnie działają fora poświęcone wykorzystanym w spotach utworom (czy to polskie, czy zagraniczne), i ze swojej strony szczerze polecam Muzykę z reklam (KLIK).

#1. Swedish House Mafia & Absolut Vodka, Greyhound

To chyba jedna z moich ulubionych reklam – nakręcona z pomysłem i rozmachem, od razu zwróciła moją uwagę. W 2012 roku Absolut postanowił wypuścić nowy drink o nazwie Greyhound (chart); do współpracy przy promocji marka zaprosiła dj-ów ze Swedish House Mafia. Na potrzeby kampanii zremiksowano utwór, a następnie nakręcony został teledysk-spot: wyścig na pustyni, dziwaczna kolekcja przebierańców rodem z teledysków Lady Gagi, szklaneczki z drinkiem o różowej barwie grejpfruta… Mi się podoba, lecz po premierze nie obyło się bez kontrowersji – klip wywołał oburzenie wśród obrońców praw zwierząt ze względu na promowanie nielegalnych wyścigów chartów.

#2. Depeche Mode & Volkswagen, People Are People

Ciekawie brzmi utwór People Are People w różnych wersjach: pop, country, disco, synth-popowej czy spokojnej, przeznaczonej dla dzieci. Zauważyłam, że w reklamie często wykorzystuje się inne aranżacje znanych piosenek – tu za pomocą muzyki pokazano, dla kogo jest Volkswagen Golf. Może być „dla wszystkich”, małych i dużych, zarówno gothów, jak i dziewczyn w szampańskich humorach. Sam Volkswagen wykonuje również zwrot w stronę klientów: hasło You need to know people to build Das Auto to otwartość na ich potrzeby.

#3. The Newday & GAP, Wait A Minute Girl

GAP commercial brought me here! Akurat tak się składa, że przypadek tej marki omawialiśmy któregoś dnia na zajęciach – o ile o kampanii Dress Normal można mieć różne zdanie (co z tożsamością brandu?), to do muzyki w niej wykorzystanej absolutnie nie mam zastrzeżeń. Moim ulubionym spotem jest ten ze słonecznym, sympatycznym i niezwykle pozytywnym utworem Wait A Minute Girl – kawałek z lat 70., który od razu sprawia, że człowiek się uśmiecha. Nawet bez powodu 😉

#4. Rihanna & Budweiser, Right Now

Marka Budweiser od wielu lat współpracuje z artystami z branży muzycznej – w jej kampaniach brali udział m.in. Jay-Z i inni muzycy z wytwórni Def Jam. W 2014 roku do gwiazd tych dołączyła Rihanna, a w spocie z jej udziałem wykorzystano piosenkę Right Now. Reklama jest energetyczna i nienachalna; podoba mi się pokazanie pracy muzyków od kulis, elementy ich codziennego życia w „wielkim świecie”, spotkania, próby, przymiarki. Każdy z nas marzył kiedyś o karierze gwiazdy muzyki, a Budwesier pokazuje, jak te sny się spełniają. Dreams are made!

#5. Lana Del Rey & H&M, Blue Velvet

To właśnie z tej reklamy pochodzi słynne hasełko Lana Del Rey w swetrze z angory (KLIK). Swego czasu slogan ten był obśmiewany przez internautów na wszystkie strony – trzeba jednak przyznać, że piosenka Blue Velvet jest całkiem udana. Projektanci H&M dobrze wykorzystali popularność trendu lanaism i do tej kolekcji wprowadzili ubrania i dodatki inspirowane charakterystycznym wizerunkiem retro-divy. Efektem jest bardzo klimatyczny i nieco nostalgiczny obrazek – i nawet ta angora tak nie przeszkadza.

#6. Shiny Toy Guys & Motorola, Le Disko

Hello little boys, litlle toys! Świetna reklama, która do tej pory umieszczana jest w zestawieniach najlepszych spotów. By podkreślić design telefonu Motorola RAZR2 stworzono dynamiczną, drapieżną reklamę i dopasowano do niej piosenkę Le Disko. Jest zmysłowo, rockowo-elektronicznie i z pomysłem – motyw walki płci jest dość często wykorzystywany w kampaniach. Skóra, zadziorność, dynamika – lubię bardzo.

#7. Lady Gaga & Kia, Applause

Zaledwie kilka dni po premierze najnowszej piosenki Lady Gagi na jej facebookowym profilu pojawiło się mnóstwo coverów, ale również i ten filmik. Wokalistka napisała o nim: That’s how my hip recovery was like!, w odniesieniu do operacji biodra, która była powodem dość jej długiej nieobecności w mediach. Nawiązała również do swojej przemiany – pod koniec trasy koncertowej The Born This Way Ball Tour Gagi było… no, „troszkę” więcej. Niestety, ani piosenka Applause nie zdobyła takiej popularności, na jaką liczyła piosenkarka, ani nowa Kia Soul nie jest tak często kupowanym samochodem, jak oczekiwała marka.

CZĘŚĆ DRUGA >>

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s