MLA recenzuje: HVOB

Jakże mogłabym się nie zachwycić najnowszym albumem HVOB? Perełka spod skrzydeł wytwórni Stil vor Talent znana jest z melodyjnego i niezwykle dopracowanego brzmienia. Po wydaniu pięciu EP-ek i jednego albumu austriacki duet raczy nas nowym materiałem – jest ambitnie, ciekawie i taneczno-minimalistycznie. Tak, jak lubię!

(recenzja ukazała się w lipcu 2015 na All About Music)

HVOB odkryłam na początku tego roku i momentalnie przepadłam bez reszty. Spowici lekką mgiełką tajemnicy Paul Wallner (producent) i Anna Müller (śpiew) tworzą muzykę, która łączy w sobie minimalizm techno i taneczny rytm. Za wysublimowane brzmienia docenił ją sam Elie Saab – libański projektant wykorzystał utwór Dogs w jednej z reklam swojej kolekcji. Od tego czasu minęły trzy lata, a dziś HVOB są nazywani jednym z największych odkryć elektroniki. Czy płytą Trialog obronią ten tytuł?

Trialog słuchało mi się nieco lepiej, niż debiutanckiego krążka: na płycie HVOB czasami przeszkadzały niepotrzebnie rozciągnięte partie instrumentalne. O ile na drugim albumie utwory są jeszcze dłuższe, są ciekawiej skomponowane – brak w nich dłużyzn, które nie wiadomo, po co się tam znalazły. Jeszcze bardziej zadbano o szczegóły, za co wielki plus. Minimalistyczno-elektroniczne utwory okraszone delikatnym śpiewem są dopracowane, ciekawe i dobrze się ich słucha. Szeptano-nucone słowa piosenek wprowadzają nieco melancholii, a nawet smutku, ale to zabieg celowy i bardzo udany.

Płyta rozpoczyna się klimatycznym utworem Azreal – to dobry początek, nawet mimo długiego intro. Dobrze brzmi pianino w Window (zarówno w oryginale, jak i w remiksie Gui Boratto); jest nastrojowe i idealne „do rozmarzenia się”. O ile nie do końca przekonuje mnie wokal w Tender Skin, to nadrabia go bardzo smutny, ponury wręcz nastrój. Najbardziej zachwyciła mnie jednak piosenka Cool Melt i to ją uważam też za najlepszy moment Trialog – dziwi mnie, że nie została ona wybrana na singiel! Najbardziej taneczny rytm na płycie to właśnie ten kawałek. Drugie miejsce na podium przyznaję Oxid: to niemalże 8 minut minimalistycznej perfekcji. Turn a Rope Round Its Axis to mój osobisty numer trzy – przypomina mi nieco brzmienie słynnego Oxygene Jeana-Michela Jarre’a. Polecam również The Anxiety To Please (piękne pianino i bas!) i zwracam uwagę na Ghost – z początku może wydawać się, że to utwór lekki i żartobliwy, ale ma w sobie to coś.

Trialog to z jednej strony ciepła, przyjemna i niezwykle nastrojowa płyta, z drugiej zaś smutna i melancholijna właśnie. Myślę jednak, że bez tych dwóch emocji nie byłoby HVOB: w ich przypadku muzyka i wokal są wprost dla siebie stworzone. Płyta Trialog pełna jest brzmień nostalgicznego pianina, nadającego rytm basu i interesującego wokalu. Choć album zawiera jedynie 10 utworów, trudno wybrać mi ten najlepszy, bowiem każdy z nich ma w sobie coś magicznego. Owszem, czasem nie można oprzeć się wrażeniu, że utwory są do siebie bardzo podobne – śpiew Anny Müller jednak „wyznacza granice” poszczególnych piosenek. Podczas słuchania nie doświadczyłam też odczucia znużenia, tak jak zdarzało mi się przy pierwszym krążku.

Minimalistyczno-elektroniczne utwory HVOB mają w sobie z jednej strony delikatny, taneczny rytm, z drugiej zaś piękną melancholię. Austriacki duet oczarowuje swoją subtelnością i zdecydowanie wyróżnia się na tle innych wykonawców (zarówno z wytwórni, jak i wśród tech-house’owej branży). Przy płytach tego duetu pięknie się odpoczywa, uczy i marzy, a ja bardzo czekam na kolejny występ formacji w Polsce. Poprzedni koncert niestety mi przepadł, czego bardzo żałuję – na żywo HVOB to nie tylko muzyka, a wręcz cały spektakl. Co się nie odwlecze, to się nie uciecze!

Skomentuj

