14/02: love is all around

W lutym wszystko kręci się wokół święta zakochanych – choć ja nigdy nie ulegałam walentynkowemu szaleństwu, postanowiłam przygotować wpis na tę okazję. W sieci pełno jest zarówno zestawień best love songs ever, jak i antywalentynkowych playlist, a ja nie chciałam powielać ani jednych, ani drugich. Ponownie sięgnęłam więc do teledysków: szukałam takich, w których pojawiają się wyraziste uczucia i które mają w sobie to coś. Mam nadzieję, że się udało – oto lista 14 teledysków, w których miłość odgrywa najważniejszą rolę. Do słuchania, oglądania i kochania.

#1. U2, Electrical Storm (William Orbit mix) (2002 / reż. Anton Corbijn)

Jakiś czas temu byłam w kinie na Córkach dancingu i przy okazji przypomniałam sobie właśnie ten klip – w Electrical Storm w pierwszoplanowych rolach pojawiają się Larry Mullen Jr. oraz brytyjska aktorka Samantha Morton. Syreniego motywu w teledyskach dopatrzyłam się również u Sade i Lady Gagi, jeśli znacie jeszcze jakieś, dajcie znać – chętnie na nie zerknę.

#2. Route 94 feat. Jess Glynne, My Love (2015 / reż. Ryan Staake)

W tym teledysku zwykła klubowa historia nabiera zupełnie nowych kolorów – dosłownie i w przenośni, bo klip został nakręcony w podczerwieni. Proste, a jakie efektowne; My Love był jednym z najpopularniejszych utworów mijającego roku, a klip zdobył nawet nominację do nagrody Brit Awards.

#3. No Doubt, Simple Kind of Life (2000 / reż. Sophie Muller)

Jedyna taka uciekająca panna młoda w historii wideoklipów, czyli Gwen Stefani w Simple Kind of Life. Po wydaniu płyty Return of Saturn wokalistka No Doubt postanowiła zrobić przerwę od kariery muzycznej i skupić się na życiu prywatnym – jej rozdarcie między karierą a małżeństwem obrazuje (nieco przerysowany) teledysk w reżyserii Sophie Muller.

#4. Medina, 12 dage (2012 / reż. Martin Skovbjerg, kolektyw Sauna Cigar)

Jeden z moich ulubionych teledysków Mediny – i nawet niekonieczna jest znajomość języka duńskiego, by go zrozumieć. Podejrzewam, że gdyby w tym klipie występował mężczyzna, 12 dage znikłby między tysiącami podobnych, ale tego udało się uniknąć.

#5. Lapalux feat. Kerry Leatham, Without You (2013 / reż. Nick Ray Rutter)

Mówią, że prawdziwa miłość nie zna granic, ale do jakiego stopnia akceptujemy „inność”? W klipie Lapalux pojawia się kolejna niedobrana para, dziewczyna i obcy; „niedopasowana miłość” okazała się najpiękniejszą, jaka się im w życiu przydarzyła. Czy ją docenili, obejrzyjcie sami.

#6. Roger Sanchez, Another Chance (2001 / reż. Philippe Andre)

Bardzo znany teledysk do klubowego hitu z 2001 roku: kto nie kojarzy Another Chance, klipu z dziewczyną poszukującą miłości w samym centrum Nowego Jorku? Choć mając wielkie serce trudno jest odnaleźć prawdziwe uczucie, myślę, że mimo wszystko warto na nie czekać.

#7. Liar, Pygmalion (2015 / animacja: Radu C. Pop)

W podsumowaniu najlepszych klipów 2015 roku magazyn LAIF nazwał Pygmalion „pięknie zanimowaną historią tworzenia się dysfunkcyjnego związku.” Jeśli do obrazu dodać elektryzujące brzmienie (plus sample z My Love Justina Timberlake’a), otrzymujemy i piękne, i smutne połączenie.

#8. Flanders, Time (Vincenzo Callea remix) (2009 / reż. ?)

Z jednej strony potrzeba bycia blisko, z drugiej obojętność, chłód i budowanie niemego muru. O ile doceniam sam pomysł na teledysk Time (minimalizm, montaż i uczucia – piękne), to szkoda, że wiele scen niepotrzebnie się powtarza.

#9. Hurts, Blind (2013 / reż. Nez Khammel)

Blind to historia miłości silnej jak narkotyk: pasji, szaleństwa, namiętności, ale i niekontrolowanych emocji, zniszczenia i zadawania ran. Również dosłownie – podczas kręcenia teledysku Theo Hutchcraft został ranny (scena, w której ukochana wyrzuca go z domu) i konieczne było założenie szwów. Mimo wszystko klip wyszedł bardzo dobrze i ze świetnie pokazanymi emocjami.

#10. Chris Isaak, Wicked Game (1990 / reż. Herb Ritts)

Muzyczna ciekawostka z 1990 roku: singiel Wicked Game bardzo słabo radził sobie w notowaniach i najprawdopodobniej przeszedłby zupełnie bez echa, gdyby nie pojawił się w filmie Dzikość serca Davida Lyncha. Później nakręcono do niego dwa klipy – bardziej znany jest ten z nagą supermodelką Heleną Christiansen (i Chrisem Isaakiem w żonobijce); dziś jest on niezmiennie umieszczany jest na pierwszym miejscu najgorętszych teledysków w historii MTV.

#11. Zolita, Explosion (2015 / reż. Zolita)

Odważny debiut Zolity, który odbił się głośnym echem w sieci – i, sądząc po dyskusji, którą wywołał, kulturowy stereotyp lesbijki ma więcej obliczy. Może i teledysk Explosion jest tautologiczny, ale przy tym ciekawie pokazuje emocje.

#12. Delilah, Love You So (2012 / reż. ?)

Miłość a pożądanie, uczucia a instynkt? Ciekawie zmontowany teledysk Delilah, w którym sceny z udziałem wokalistki przeplatają się z fragmentami starych filmów, kreskówek czy dokumentów przyrodniczych. Niestety nie udało mi się dotrzeć do informacji o reżyserze tego wideoklipu, więc będę wdzięczna za podpowiedzi.

#13. Shura, Touch (2014 / reż. Ammr Khalifa)

Choć bardziej znanym teledyskiem z pocałunkami w roli głównej są Latch lub You & Me Disclosure, mi bardziej podoba się estetyka i montaż Touch. Co ciekawe, wszyscy bohaterowie klipu to bliscy przyjaciele duetu Shura, a nie profesjonalni aktorzy – mimo tego przed kamerą spisali się bardzo dobrze.

#14. Passion Pit, Carried Away (2013 / reż. Ben i Alex Brewer)

Gdy dokonywałam selekcji teledysków zauważyłam, że zestawienie wychodzi bardzo smutne, więc na sam koniec postanowiłam umieścić tu optymistyczny teledysk Passion Pit. Carried Away to samo życie: będąc z drugą osobą, nigdy nie uniknie się nieporozumień czy napięć. Czasem jednak warto odpuścić… i się pogodzić, co najlepiej pokazują grający w klipie Michael Angelakos i Sophia Bush.

Mam nadzieję, że moja czternastka się wam spodobała. Jeśli znacie jeszcze jakieś ciekawe teledyski z uczuciami w roli głównej, piszcie i  przysyłajcie: musiclikeair@gmail.com – a ja ze swojej strony życzę dużo, dużo miłości. Nie tylko na 14/02 😉

Skomentuj

