Data Videos: tańcz!

Usłyszałam kiedyś, że to nieprawda, że przestajesz tańczyć, bo się starzejesz. Jest wręcz odwrotnie: starzejesz się, bo przestajesz tańczyć. Każdy, kto choć raz stanął na parkiecie, dobrze wie, o czym mówię. Taniec to ruch, podążanie za rytmem muzyki i ekspresja – nic dziwnego, że tak chętnie sięga się do niego w teledyskach. Poprzednio skupiłam się na popularnych klipach, ale dziś chciałabym przedstawić Wam te mniej znane. Oto 14 ciekawych teledysków, w których rządzi taniec.

#1. M.I.A., Rewear It (2016 / reż. M.I.A.)

Świeżynka z tego tygodnia, czyli M.I.A. dla H&M: utwór Rewear It został nagrany z okazji Światowego Tygodnia Recyclingu 2016. W teledysku pojawiają się różne taneczne style, od baletu i współczesnego, po hip-hop i vogue. Dopatrzyłam się w nim tak znanych postaci jak bracia Natz i WhyteBoi (wcześniej pokazali się w innym klipie M.I.I., Born Free) oraz Yanisa Marshalla, francuskiego tancerza, który występuje na wysokich obcasach. Eklektyczny, żywy, pełen hipnotyzującego rytmu kawałek; zapętlałam intensywnie.

#2. Basement Jaxx, Take Me Back To Your House (2006 / reż. Dougal Wilson)

Choć bardziej znanym tanecznym teledyskiem Basement Jaxx jest ten z twerkującą pupą, ja postanowiłam umieścić tu inny klip. Take Me Back To Your House usłyszałam parę lat temu przez przypadek, a gdy obejrzałam teledysk, od razu się w nim zakochałam. Rosyjski folklor na całego – witamy w samym środku Syberii, gdzie mrozy sięgają 40 stopni poniżej zera, rozbrzmiewają bałałajki, a nawet niedźwiedzie tańczą tradycyjnego kozaka. Stereotypy o Wschodzie? Może i tak, ale jak dobrze się je ogląda!

#3. The Kills, Doing It To Death (2016 / reż. Wendy Morgan)

Ten klip uwielbiam absolutnie od pierwszej sekundy do ostatniej. Taneczny kondukt żałobny w zastępstwie płaczek? Nonszalancka fajka z ramach kazania z kościelnej mównicy? U The Kills wyglądają (dosłownie) zabójczo: teledysk idealnie oddaje rockandrollowy, drapieżny charakter Doing It To Death. Dzięki prostej, ale bardzo efektownej choreografii można oglądać go bez końca – taneczne sekwencje to zasługa Wynn Holmes. Tancerka i choreografka wcześniej współpracowała m.in. z Madonną i Stingiem oraz była odpowiedzialna za przygotowywanie pokazów Victoria’s Secret.

#4. FKA twigs, Glass & Patron (2015 / reż. FKA twigs)

Złośliwi twierdzą, że FKA twigs sprawia wrażenie zupełnie oderwanej od rzeczywistości, ale jedno trzeba jej przyznać – jest doskonałą tancerką i mało która piosenkarka może jej dorównać. Wystarczy spojrzeć na choreografię z Glass & Patron – mniej więcej w połowie twigs wyzywa swoich tancerzy do vogue’owej bitwy, która naprawdę robi wrażenie. Mój ulubiony moment klipu to sekwencje, które wykonuje w czerwonym kombinezonie.

#5. Christian Löffler, Blind (2012 / reż. Natasha Todd)

Rzadko kiedy kręcone są teledyski do muzyki spod znaku minimalu i ambientu, ale kiedy już się ukazują, to są naprawdę wyjątkowe. Blind zwrócił moją uwagę sowim surowym, ale bardzo subtelnym montażem: ukazuje senny, tajemniczy i ekspresywny taniec, nawet gdy tytułowy zmysł zawodzi. Moment, w którym spotykają się trzy „niewidome” tancerki jest niesamowity.

#6. Alexz Johnson, Ruthless Love (2015 / reż. Montana Mann)

Piękny teledysk do pięknej piosenki – kolejny raz Alexz Johnson udowadnia swój talent do pisania silnych, poruszających utworów. Nie inaczej mógł wyglądać teledysk do Ruthless Love: pojawiają się w nim elementy baletu i tańca współczesnego. Co ciekawe, na początku zupełnie się nie zorientowałam, że występuje w nim Laura Vandervoort – kanadyjska aktorka, która wraz z Johnson występowała w serialu Instant Star. Po latach panie spotkały się ponownie, czego efektem jest właśnie ten klip.

#7. Jakwob feat. Maiday, Fade (2013 / reż. Billy Boyd Cape)

Utwór Fade wielokrotnie zdarzało mi się słyszeć w radiu, ale nigdy nie widziałam towarzyszącego mu klipu. I kiedy go obejrzałam, najpierw poczułam ciarki na całym ciele, a potem absolutnie zachwyciłam się Nicole O’Neill – dzięki niej teledysk jest przepiękny, ekspresyjny i poruszający. Kolejny raz minimalizm mówi więcej, niż tysiące słów: nic dziwnego, że klip ten zdobył ponad milion wyświetleń w zaledwie 40 dni.

#8. Death Rattle, Do As You Please (2012 / reż. Ryan Say)

Gdy tylko usłyszałam Do As You Please, od razu wyobraziłam sobie niepokojącą, nieco porwaną w taktach choreografię. Nie pomyliłam się – w klipie do tego utworu pojawia się taniec złożony z prostych kroków, ale wraz z muzyką robi dość ciekawe wrażenie. Jednocześnie bardzo dobrze pasuje do twórczości Death Rattle – brytyjski duet zdaje się być stworzony do występów w bieli i czerni.

#9. Sade, Soldier of Love (2010 / reż. Sophie Muller)

Sade jest zachwycająco piękna i subtelna we wszystkim, co robi – to także jedna z niewielu artystek, które mogą pozwolić sobie na 10 lat milczenia, wydanie fantastycznej płyty oraz ponowne zniknięcie. W 2010 roku bardzo ucieszył mnie jej powrót w postaci krążka Soldier of Love – jeśli nie mieliście okazji obejrzeć klipu do tytułowego singla, bardzo go polecam. Wojskowa choreografia przygotowana przez Fatimę Robinson jest wspaniała!

#10. Rebeka, What Have I Done (2016 / reż. Arkadiusz Nowakowski, studio mr ma ma)

Bardzo nietypowe ujęcie ekspresyjnej i nieco mrocznej imprezy w slow motion. Duet Rebeka trochę zaskoczył mnie tym teledyskiem i o ile samego tańca jest w nim niewiele, to ma w sobie coś pięknego i magicznego. Ciekawostka: to trzeci klip studia mr ma ma dla Rebeki – wcześniej przygotowało teledyski do utworów Breath i Melancholia. Arkadiusz Nowakowski ma na swoim koncie ma teledyski także innych polskich artystów, m.in. XXANAXX, The Dumplings, Rity Pax i Natalii Kukulskiej.

#11. Laura Welsh, Cold Front (2013 / reż. Daniel „Cloud” Campos, Tamara Levinson Campos)

Geniusz tkwi w prostocie – i w świetnym pomyśle. Teledysk Cold Front od razu zwrócił moją uwagę: zabawa światłem, cieniem i tańcem to jedna z najstarszych form sztuki, a w połączeniu z nowoczesnym montażem robi jeszcze większe wrażenie. Uwielbiam klipy tego typu, bo ich oglądanie to czysta przyjemność: za choreografię i reżyserię Cold Front byli odpowiedzialni Daniel „Cloud” Campos oraz Tamara Levinson Campos.

#12. The Chemical Brothers feat. Beck, Wide Open (2016 / reż. Dom & Nic)

Niezwykłe połączenie muzyki, tańca i sztuk wizualnych w teledysku Wide Open: za choreografię odpowiedzialny był Wayne McGregor, a występująca tancerka to Sonoya Mizuno. To nie pierwsza współpraca The Chemical Borthers ze studiem Dom & Nic – wcześniej zrealizowało ono klipy do utworów The Salmon Dance, Believe czy Midnight Madness.

#13. Jamie xx, Sleep Sound (2015 / reż. Sofia Mattiolio)

Jak niesłyszący odbierają muzykę i ciszę? Czy ta granica w ogóle istnieje? W teledysku Sleep Sound reżyserka Sofia Mattiolio partneruje głuchoniemym pacjentom z Manchester Deaf Centre, a oni naśladują jej taneczne ruchy. To piękny, wzruszający klip z tańcem w roli głównej – mnie oczarował swoim pozytywnym przekazem i optymizmem mimo fizycznych niedoskonałości.

#14. Hermitude, Speak of the Devil (2011 / reż. Emma Tomelty, Cooper St Films)

Taniec ulicy ma głos! Świetny klip Hermitude zaraża pozytywną energią i sprawia, że nogi same chodzą. Ta sama choreografia w wykonaniu kobiet i mężczyzn nieco się różni, ale gdy wszyscy tancerze wszyscy wychodzą razem na parkiet, zyskuje zupełnie nową energię!

Oto kilkanaście najciekawszych, moim zdaniem, klipów tanecznych: który z nich podoba się Wam najbardziej? Jaki teledysk dodalibyście do mojej listy? Podsyłajcie: musiclikeair@gmail.com 😉

Skomentuj

